Laatste tweets:

Livescore:

Live score mede mogelijk gemaakt door Watisdescore.com

Nu online:

71 gasten online

FC Groningen loopt op laatste speeldag € 533.000 mis

De 34e en laatste speelronde is voor FC Groningen uitgedraaid op een financiële strop. Niet alleen zakte het een plaats op de ranglijst, waardoor de FC € 33.000 aan TV-gelden misloopt, maar door de salonnederlaag van Heerenveen tegen Feyenoord is PSV er niet in geslaagd de Champions League te halen. Dit kost FC Groningen nog eens € 500.000. Immers, de Trots van het Noorden verkocht Tim Matavz afgelopen zomer voor een bedrag van € 6 miljoen netto inclusief (citaat Hans Nijland: 'redelijk makkelijk haalbare') bonussen aan PSV. Zonder deze bonussen bedroeg de verkoopopbrengst slechts € 5,25 miljoen netto. Het restant ad € 750.000 zou worden uitgekeerd als PSV dit seizoen de Champions League zou halen (goed voor € 500.000), dan wel een seizoen later (goed voor nog eens € 250.000), zo rekent Wim Masker in de Groninger Gezinsbode voor.

 

Het eerste bedrag (€500.000) is door de derde plaats van PSV in rook opgegaan. FC Groningen kan nu alleen nog een bonus van € 250.000 tegemoet zien, die wordt uitgekeerd als PSV zich komend seizoen wél weet te kwalificeren voor de Champions League. Al met al is Tim Matavz in onze ogen voor een te laag bedrag verkocht.

 

Hiertegenover staat dat de spelers van FC Groningen dit seizoen geen wedstrijdpremies ontvangen. Vóór dit seizoen heeft de clubleiding met de spelersraad afgesproken dat de premies alleen worden uitbetaald bij rechtstreekse plaatsing voor Europees voetbal of bij plaatsing voor de play-offs, zo schrijft het Dagblad van het Noorden. Met de totale besparing ter grootte van ca. € 200.000 kan de verlaging van de TV-gelden die de FC zal ontvangen, een gevolg van de lage klassering op de ranglijst, worden gecompenseerd.

 

Ook bij de verkoop van Dusan Tadic aan FC Twente zijn bonussen afgesproken. Deze luiden als volgt:


De bonussen kunnen de volgende vijf jaar oplopen tot € 800.000. Plaatst FC Twente zich voor de groepsfase van de Champions League, dan levert dat de FC € 500.000 op; plaatsing voor de groepsfase van de Europa League is goed voor € 100.000. Daarnaast ontvangt FC Groningen bij doorverkoop van Tadic 15% van het transferbedrag (bron: TC Tubantia).

 

Het feit dat FC Twente zich dit seizoen niet voor de Champions League heeft geplaatst heeft dus nog geen financiële gevolgen voor FC Groningen: er is een termijn van vijf jaar afgesproken waarbinnen plaatsing moet plaatsvinden. Wel is het zo dat plaatsing alleen de FC nog geen geld oplevert: de Tukkers dienen door te stoten naar de groepsfase van de Champions League of de Europa League, anders ontvangt FC Groningen (wederom) niets.

 

 

 

De verdeling van TV-gelden, dit seizoen € 40 miljoen, over de 18 Eredivisieclubs is overigens een ingewikkelde geschiedenis. De verdeling hangt niet alleen af van de stand op de ranglijst, maar o.a. ook van de bezoekersaantallen. NRC Next schreef over de opgave door de clubs van bezoekersaantallen op 10 februari 2012 het volgende:


De bezoekersaantallen tellen mee in het zogeheten CPM-model. Deze ‘Club Positioning Matrix’ is een onderzoek van het bureau SPORT+MARKT naar de imagowaarde van de eredivisieclubs. Naast stadionbezoek zijn de indicatoren onder meer de merkwaarde, de doelgroep en de omzet. De uitkomst van dit jaarlijkse onderzoek wordt door de Eredivisie CV, de belangenvereniging van clubs, mede gebruikt voor het verdelen van de tv-gelden onder de eredivisieclubs (dit seizoen 40 miljoen euro).


SPORT+MARKT baseert zich op de bezoekersaantallen die zijn gemeld in Voetbal International, dat zich op zijn beurt weer baseert op cijfers die de clubs verstrekken. Gevolg is dat er in het onderzoek twee soorten cijfers door elkaar heen worden gebruikt: vijf clubs met daadwerkelijke bezoekersaantallen en dertien clubs met het aantal verkochte kaarten.


De clubs die het aantal verkochte kaarten opgeven, hebben daarmee een voordeel. In het CPM-model tellen stadiongrootte en bezettingsgraad samen voor 13 procent mee. Het CPM-model als geheel telt voor 50 procent mee bij de verdeling van de tv-gelden – de andere 50 procent wordt bepaald door de stand op de ranglijst in de drie voorgaande seizoenen. ,,Het gaat om het beeld”, zegt algemeen directeur Frank Rutten van de Eredivisie CV. ,,We hoeven niet tot drie cijfers achter de komma alles te berekenen.”

 

Conclusie

Dertien van de achttien eredivisieclubs geven wekelijks het aantal verkochte kaarten op als toeschouwersaantal. Media nemen dit getal steevast over – en het aantal bepaalt mede hoe de tv-gelden worden verdeeld. Ten onrechte, want het werkelijke toeschouwersaantal ligt lager.

 

FC Groningen is één van de clubs die het aantal verkochte kaarten opgeeft als toeschouwersaantal. Uit bovenstaande moge blijken waarom.

 

Reageren? Mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of laat een bericht achter in ons gastenboek.