Laatste tweets:

Livescore:

Live score mede mogelijk gemaakt door Watisdescore.com

Nu online:

109 gasten online

Logowijziging FC Groningen zorgt voor gefronste wenkbrauwen

FC Groningen is geruisloos overgegaan op het gebruik van een nieuw logo. Hiernaast staat links het oude logo afgebeeld, en rechts het nieuwe, dat lichtergroen van kleur is en waarvan de F in FC ronder en minder scherp en hoekig is dan voorheen. Beide wijzigingen kunnen ons niet bekoren; we zijn benieuwd naar de diepere achtergronden van de mutaties in het logo waarvan de G in 1971 door Reint Rozema is ontworpen.

 

Van ons had het allemaal niet gehoeven. Historie: òfblievn!

 

Logowijziging tevens in strijd met Cultuurmanifest FC Groningen

Voor ons is de eenzijdig door de club doorgevoerde wijziging van het logo, die niet met de achterban is doorgesproken, een principezaak. De wijziging is nl. in strijd met het cultuurmanifest, dat geldt voor de periode 2012-2015. FC Groningen staat achter dit document en heeft dit op de clubsite gepresenteerd. Enkele belangrijke zaken uit het manifest:

 

'Om die eigen identiteit van FC Groningen ook op langere termijn te bewaken en te bewaren, is het idee ontstaan om belangrijke elementen uit de clubcultuur van FC Groningen in een document te benoemen en vast te leggen. Deze cultuurelementen moeten niet of zo weinig mogelijk veranderen om het unieke karakter van FC Groningen te behouden.


De club moet naar de buitenwereld toe herkenbaar zijn. Dat vertaalt zich in een vast (huidig) clublogo en vaste clubkleuren. Hiervan wordt in alle officiële uitingen gebruik gemaakt. Voor de groene kleur legt FC Groningen een vaste kleurcode vast (PMS-kleur voor textiel en RAL-kleur voor verf).'

 

Het is onbegrijpelijk dat de club  met de achterban in overleg treedt en gezamenlijk tot een cultuurmanifest komt, en vervolgens eenzijdig besluit tot een wijziging van één van de elementen uit dit manifest, en deze wijziging vervolgens niet eens communiceert.

 

FC Groningen:

"'Nieuwe' logo al sinds 2009 in gebruik; foutieve 'oude' logo was nog teveel in omloop"

Inmiddels heeft FC Groningen ons via Twitter het volgende bericht:

"@FCGOnline ter info: het 'nieuwe' logo is reeds sinds 2009 ons officiele logo. Helaas is het foutieve 'oude' logo nog veel teveel in omloop."

Wij hebben het 'nieuwe oude logo' met de 'facebook-f' echter nog nooit eerder gezien.

Verdere toelichting van de club: "Reden om na het tussenjaar met het jubileumlogo het correcte logo eens goed onder de aandacht van de media te brengen. Gisteren is er een mail verstuurd aan media om het correcte logo onder de aandacht te brengen. Dat is de aanleiding. En in het kader van het cultuurmanifest is het dus niet toegestaan het weer te gaan veranderen ;-)"

(RTV Noord kopte gisteren, in onze ogen terecht: "Nieuw logo voor FC Groningen")

 

Inmiddels is duidelijk dat FC Groningen in mailings het logo als zijnde een nieuw logo heeft geïntroduceerd. Hoe er dan op twitter door de club gezegd kan worden dat dit logo al sinds 2009 in gebruik is begrijpen we niet. Er zou dan in 2009 ook een discussie over invoering van een nieuw logo moeten zijn gevoerd, aannemende dat het logo toen niet geruisloos is ingevoerd. Van deze discussie kunnen wij ons echter niets herinneren. Een zeer vreemde gang van zaken.

 

 

Het met afstand lelijkste logo dat in een vlaag van verstandsverbijstering ooit door FC Groningen is gehanteerd, en waartegen supporters van FC Groningen zich indertijd massaal in niet mis te verstane bewoordingen hebben afgekeerd, staat hiernaast afgebeeld. Gelukkig heeft Pegasus, het vliegende paard, snel na introductie zijn definitieve bestemming in een abattoir gevonden.

 

Voor verdere info's omtrent de geschiedenis van het logo van FC Groningen verwijzen we naar Trots van het Noorden.

 

Reageren? Mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of laat een bericht achter in ons gastenboek.