Laatste tweets:

Livescore:

Live score mede mogelijk gemaakt door Watisdescore.com

Nu online:

172 gasten online

Hoofddoel FC Groningen: play-offs halen en aansprekende spelstijl

Nu de Open Dag (zondag) en de persdag (maandag) achter de rug zijn kan traditiegetrouw de balans worden opgemaakt. Hoe staat de spelersgroep ervoor, en hoe staat de club momenteel op de kaart? Welnu, Pieter Huistra en Hans Nijland hebben voor behoorlijk wat duidelijkheid gezorgd. FC Groningen wil wederom de play-offs halen, en daarnaast een type voetbal spelen die aansprekend is, waarvoor de mensen naar het stadion komen. Financieel maakt de club, zoals zovele andere BVO’s ook, een pas op de plaats: de begroting gaat noodgedwongen van € 17,0 naar € 16,2 miljoen. Hiertegenover staan uitgaven van € 17,7 miljoen. Dit kan gefinancierd worden aangezien de FC nog altijd over een positief vermogen van € 2 miljoen beschikt.

 

Al in een eerder stadium hebben we bericht over het feit dat onze nieuwe trainer, Pieter Huistra, zich bepaald niet verstopt en nieuwe uitdagingen bepaald niet schuwt. Zie hiervoor ons artikel van 26 juni jl. waarin Huistra een duidelijke intentie uitspreekt: FC Groningen moet in thuiswedstrijden bepalen wat er gebeurt op het veld. Wij willen het initiatief hebben, druk zetten, de tegenstander onze wil opleggen. Wij willen op een herkenbare manier spelen die aansluit bij wat ons publiek wil.
 
Maar Huistra blijft iemand die in de landelijke pers een graag geziene gast is. Zo werd zijn gedrevenheid onlangs treffend verwoord in een artikel in het Algemeen Dagblad. In de papieren editie van Voetbal International van vorige week was Huistra de hoofdpersoon in de rubriek 10 Vragen aan... In dat interview kwam o.a. de spelstijl aan bod. Huistra gaf aan dat momenteel het 4-2-3-1 systeem wordt uitgeprobeerd, maar hij wil er geen stempel op zetten omdat het in zijn ogen dicht aan zit tegen 4-4-2. Het gaat hem om het idee en dat is het publiek spektakel bieden en vroeg druk zetten op de helft van de tegenstander. Hij ziet dit bij vlagen terugkeren in de gespeelde oefenwedstrijden. Hij weet dat de aanvallende intenties gedoseerd ingebracht moeten worden omdat de speelwijze die hij voor ogen heeft veel energie kost. De FC zit nog midden in een proces, maar Huistra weet dat zijn team stabieler moet worden.
 
Er werd in de VI ook even ingegaan op het door Huistra ingevoerde gezamenlijke ontbijt. Huistra geeft meteen aan dat het een vrijblijvend karakter heeft: „Je moet niet alles verplicht willen stellen.“ Maar hij vindt dat het voor de teambuilding geen kwaad kan (spelers gaan automatisch meer met elkaar om en dat vertaalt zich later weer op het veld) en hij vindt een goed ontbijt belangrijk, het lichaam kan dan beter tegen een lange trainingsdag. De VI gaat er verder niet op in maar wij weten van enkele bijgewoonde trainingssessies dat het Ron Jans een doorn in het oog was dat bv. Tim Matavz en Nicklas Pedersen wel eens zonder eerst een ontbijt genuttigd te hebben op het trainingsveld verschenen. De licht ontvlambare voorganger van Huistra ontstak dan subiet in woede. Hopelijk behoren dit soort inspanningen-op-een-nuchtere maag nu definitief tot het verleden.
 
 
Doelen FC Groningen komend seizoen
Pieter Huistra ging al op de Open Dag, maar een dag later op de persdag gedetailleerd in op de doelen die de club voor komend seizoen heeft gesteld. Eigenlijk draait het komend seizoen om een combinatie van het behalen van resultaat mevoetbal waar het publiek van FC Groningen van houdt: GTPV (al spreekt Huistra deze term niet uit): Groningen Thuis Pressie Voetbal. Correcter is het om de T weg te laten: hij wil toe naar het niet alleen thuis, maar ook uit opleggen van de wil aan de tegenstander. Oftewel:
 
Hoofddoel
het halen van de play-offs (lees: een plaats bij de eerste acht) en het publiek een aansprekende speelstijl bieden, waarvoor de mensen naar het stadion komen

Toelichting:
„Het moet voor iedereen duidelijk zichtbaar worden wat de bedoeling is. Het is een wat ideëel doel, maar wij vinden dat we wat neer moeten durven te zetten. Er is nog genoeg werk aan de winkel en we hebben veel vertrouwen in het seizoen.“
 
“We moeten niet bang zijn voor de gevestigde orde. Met durf en inzet spelen. In een duidelijk herkenbare stijl. Dat doen we in het 1-4-2-3-1-systeem. Maar het is niet het belangrijkste in welk systeem je speelt. Ook dan kun je er nog een hele verdedigende of aanvallende speelwijze aan hangen. Wat wij willen is – met name in thuiswedstrijden – onze stempel drukken en hier in Euroborg ons eigen spel spelen.”
 
“Als we de bal niet hebben, willen we al op de helft van de tegenstander de bal veroveren. U mag rustig met pen en papier op de tribune zitten om dit bij te houden. Dat doen wij als technische staf zelf namelijk ook. Daarnaast willen we kansen creëren en scoren en aantrekkelijk voetbal spelen. Dat begrip is ook voor iedereen weer verschillen. Om te laten zien wat wij daaronder verstaan, moeten we een goed ingespeeld team hebben waarin iedereen weet wat er moet gebeuren. Daarvoor is tijd, afstemming en vertrouwen nodig. We zullen niet gauw van ons idee afstappen.”
 
“In balbezit richten we ons met het positiespelen op voorbeelden uit het buitenland. We doen inspiratie op uit de manier waarop Bayern München, Spanje en FC Barcelona spelen. Het niveau bij die teams is een vrij hoog doel, maar is wel een voorbeeld van de intentie en de bedoeling van de manier waarop we graag willen voetballen. Ook daarin is het creëren van kansen belangrijk. Het moet in ieder geval pro-actief voetbal worden.”
 
Verder noemde Pieter Huistra nog een overig doel voor het komend seizoen: Een van de doelen vooraf is een fitte en frisse groep te hebben en te houden.
 
 
Overige aspecten uit de toespraak van Hans Nijland
  • De begroting voor komend seizoen gaat – nadat deze jarenlang is gestegen – terug van 17 miljoen euro naar 16,2 miljoen euro. Dit heeft te maken met de vermindering van sponsorinkomsten, alsook met de druk die staat op de te ontvangen televisiegelden.
    Toelichting teruglopende sponsorinkomsten:
    "Het afgelopen seizoen hebben wij voor ongeveer 1,3 miljoen euro aan sponsorinkomsten ingeboet. Dit zijn faillissementen geweest en surseances van betalingen, maar ook relaties die het zich niet meer konden permitteren een betaald voetbalorganisatie te blijven sponsoren. Overigens hebben wij het gevoel dat wij de bodem hebben bereikt en merken wij gelukkig weer dat vele bedrijven en ondernemers zich aansluiten bij FC Groningen. Met andere woorden; de sponsorinkomsten zijn duidelijk weer groeiende en dit is verheugend nieuws."
    Toelichting druk op ontvangst van televisiegelden:
    "Komend seizoen gaat het te verdelen bedrag - naar we hopen 50 miljoen euro - mogelijk zelfs terug naar 45 miljoen euro. Wij hopen de komende weken hieromtrent meer duidelijkheid te krijgen. Wij vertrouwen er echter op dat ook hier de bodem is geslagen en dat vanaf nu de televisieopbrengsten weer een opwaartse lijn zullen laten zien."
  • Tegenover de inkomsten staan uitgaven van 17,7 miljoen euro. Er is komend seizoen dus een tekort op de begroting van 1,5 miljoen euro. Dit tekort kan gefinancierd worden. Nijland licht toe: "Wat betreft het afgelopen seizoen kunnen wij u melden dat, ondanks dat onze definitieve jaarcijfers pas eind september/begin oktober klaar zijn, FC Groningen zwarte cijfers zal gaan schrijven. Oftewel: een kleine winst. Aan de start van het vorige seizoen meldden wij u dat wij een verlies hadden voorzien van 1 miljoen euro. Dit hebben we dicht kunnen lopen door een aantal meevallers in onze normale bedrijfsexploitatie, als ook door transferopbrengsten. Het mag helder zijn dat wij op dit resultaat meer dan trots zijn. Naar ons bekend, heeft het afgelopen seizoen slechts een zeer beperkt aantal clubs in de Eredivisie een positief resultaat gescoord. Dit houdt dus tevens in dat ons positief eigen vermogen in tact blijft. Dit eigen vermogen bedraagt 2 miljoen euro.“ Maar: "FC Groningen kan dus voldoen aan al zijn verplichtingen, maar het mag duidelijk zijn dat wij het volgende seizoen, dus het seizoen 2011/2012, absoluut toe willen naar een evenwichtige begroting waarbij de inkomsten en uitgaven met elkaar in balans zijn.

    Ten aanzien van onze commerciële inkomsten kunnen wij u melden dat wij constructief en voorzichtig begroot hebben. Gezien de commerciële ontwikkelingen van de laatste maanden – en met name de laatste weken – zijn wij hoopvol gestemd beter te presteren dan commercieel begroot."
  • Noordlease heeft de optie in het contract gelicht en is ook komend seizoen hoofdsponsor van FC Groningen.
  • DAS is komend seizoen shirtsponsor voor uitwedstrijden; Bos Incasso blijft dit bij thuiswedstrijden.
  • Vastgoed Lounge:
    De FC start komend seizoen met een eigen Vastgoed Lounge. Een sociëteit met daaraan gekoppeld 75 businessseats, die inmiddels allemaal verkocht zijn. "Zoals wellicht bij u bekend is, was Henk Wiering initiator van deze sociëteit. Helaas is Henk Wiering ons zeer recent plotseling ontvallen. Zijn overlijden heeft ons diep geraakt."
  • Energie Valley Top Club:
    "Om de unieke energiepositie van Noord Nederland en de onderlinge interactie tussen de verschillende bedrijven te versterken, starten wij gezamenlijk met een aantal partners – te weten, RWE, Gasunie, GasTerra, Imtech en Energy Valley – een energiesociëteit, genaamd de Energy Valley Top Club.Het thema is duurzaam ondernemen en het op een verantwoorde wijze omgaan met energie, kortom GROEN. Deze Top Club telt 45 businessseats en is ook nagenoeg helemaal uitverkocht. Wij zijn er dan ook bijzonder trots op dat wij deze prachtige ondernemingen officieel partners van FC Groningen mogen noemen. Naast de maatschappelijke verantwoordelijkheid die we nemen, mag duidelijk zijn dat ook de Energy Valley Top Club zorgt voor een belangrijke financiële pijler onder FC Groningen."
  • Stadionuitbreiding Euroborg
    Met de nodige creativiteit en zonder dat hierbij de investeringen bovenmatig zijn – en daardoor niet terug te verdienen – kunnen wij Euroborg uitbreiden naar een capaciteit van 27.000 toeschouwers. Dit komt overeen met de stadioncapaciteit van FC Twente en sc Heerenveen. Met onze partners Euroborg NV en de gemeente Groningen zullen wij de komende periode een en ander verder bespreken en een planning maken wanneer wij de uitbreiding kunnen gaan realiseren.
  • Trainingscomplex:
    FC Groningen wil graag alle teams op een gezamenlijk trainingscomplex laten trainen. Het gebied Meerstad is in kaart gebracht, maar de financiële haalbaarheid is er erg lastig. Na de zomervakantie wordt hierover verder met de gemeente Groningen gepraat. Er zullen dan ook andere locaties in de stad Groningen worden doorgelicht.

Reageren? Mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.